Träning

Kanotister på elitnivå har oftast tränat i många år innan genombrottet och vet därmed på vilket sätt och även hur mycket de ska träna.De har tillbringat många timmar på gymmets maskiner med diverse styrke- och motionsövningar och vet exakt vad deras kropp behöver för att den ska prestera max när tävlingsdagen kommer.

kanot

Styrketräningen är främst till för att kanotisten ska kunna accelerera som bäst när det väl gäller under ett lopp. Topphastigheten måste ständigt förbättras för att kanotisten ska utvecklas åt rätt håll. En kanotist behöver varierande träning för att maxa sina resultat på tävlingsbanan. Övningar med balansplatta, pilatesboll, viktplattor och en bulgarian bag är redskap som används i den dagliga träningen. Dessa redskap används med stor variation för på så sätt göra träningen så effektiv som möjligt.

För många kanotister gäller det att även träna hemma, eller på resan för att hinna få de pass som krävs för att kroppen ska hinna bygga upp både styrka och volym. Några bra redskap att inhandla för att ha med sig är en pilatesboll och ett par viktplattor. Med dem kan du variera träningen mycket och kan göra i stort sett alla övningar som behövs för att gå igenom kroppen. Gymkompaniet är en bra sida som säljer dessa produkter, i bra kvalité vilket gör att de håller länge och kan användas så ofta som de behövs för denna typen av träning. Där finns också ett brett utbud av andra produkter som kan vara bra för hemmaträning.

En kanotists kropp utsätts för stora påfrestningar och kräver en extrem muskelmassa på speciellt överkroppen. Musklerna utvecklas inte över en dag och kanotisten behöver därför planera ett helt års träning i förväg, varje fas för sig men det behövs också en helhetssyn. Träningen delas oftast in i olika faser; en grundfas, maxstyrkefas, effektutvecklande fas, tävlingssäsongsfas och till slut fasen efter tävlingssäsong. Alla faser är viktiga i sig!

Minst 3-4 pass styrketräning per vecka behövs för att upprätthålla eller bygga upp styrkan utöver de vanliga paddlingspassen. De olika övningarna görs i ett visst antal repetitioner, ju större vikt som ska användas desto färre antal repetitioner. Används lägre vikter gör man oftast mellan 15-30 repetitioner och på högst vikt 1-3 repetitioner. Rörelserna kanotisten gör under träning är densamma som under verklig paddling. Ett exempel är att ligga med magen på en pilatesboll och med vikter i händerna simulera att man paddlar. En annan övning kan vara att svinga en bulgarian bag fram och tillbaka över huvudet, allt för att bygga upp en bra maxstyrka och på så sätt öka sin prestationen under tävlingar.